Re: Tips ang. nya banners (Forumbilder i huvudet).
Jag skulle vilja inflika att om ni byter webläsare till Firefox så gör ni det inte bara för att några enstaka bilder från mig ska visas korrekt här på forumet. Ni kommer snart att märka att ni gör det lika mycket för er egen skull, och efter en tid kommer ni att fråga er hur ni överhuvudtaget har kunnat klara er utan en
modern webläsare i alla år.
Den största skillnaden mellan Firefox och Microsoft Explorer är att Firefox bygger på så kallad öppen källkod till skillnad mot Microsofts produkter som alltid har haft sin egen protektionistiska standard även om Microsoft på senare tid har insett nödvändigheten av att öppna upp mot omvärlden. Men de är hopplöst på efterkälken.
Konkret innebär det här att olika websidor kan krångla och uppför sig olika om man betraktar dom i Explorer. Och det beror för det mesta på att det sitter miljoner människor därute som konstruerar sina sidor på olika sätt. Har man däremot en webläsare som bygger på öppen källkod så undviker man i så gott som alla fall sådana visningsproblem. Den senaste versionen av Firefox, version 3.5 är extremt tillförlitlig.
En annan viktig fördel med Firefox är att den har en så kallad "popup stopper" inbyggd från början. Det innebär att man slipper alla dessa oönskade popup-fönster som ständigt dyker upp i Explorer. Eller gjorde det åtminstone senast jag använde det vilket iofs är ett bra tag sedan. Men att ha en popup stopper inbyggd i webläsaren är ungefär som att ha en lapp på ytterdörren som det står "Ingen reklam tack" på. Ni inser säkert fördelen.
Firefox är också säkrare att använda än Explorer. Det betyder att ni inte riskerar att få en massa sattyg installerat på datorn via en massa kryphål i webläsarens programmeringsspråk. Nu har det där aldrig varit några problem i Macvärlden, och en av huvudanledningarna till att jag alltid använt Mac, men ni i pc-världen lever ju i ständig risk att bli infekterade med virus av olika slag. Det finns brandväggar och virusskydd förstås men även sådana saker måste skötas och är man ingen dataexpert är risken stor att man ändå står där med en dator som kräver en total ominstallation för att fungera. Not fun.
Förutom all den här grekiskan är Firefox också synnerligen användarvänlig. Det finns en uppsjö av olika tillägg med specialfunktioner man kan ladda hem gratis och på så sätt styla webläsaren så den passar ens eget huvud och smak. Är man inte intresserad av sådant tror jag ändå man kommer att uppskatta funktionen med flikar där man i ett och samma fönster kan ha flera olika websidor som man växlar mellan utan att behöva gå ur någon annan. Bara en sån sak. Dessutom är det snyggt.
Det där var några av fördelarna som jag ser med Firefox och det finns säkert många fler. För någon expert är jag sannerligen inte. Är ni ändå skeptiska så finns det mycket att läsa på nätet om webläsare. Och ni gör förstås som ni själva vill. Men jag tycker ni ska följa swedefloyds råd och byta ut er gamla Explorer mot Firefox. Att sedan visningen av mina banners här på forumet också blir korrekt om ni gör det är ju bara en bonus.
Skin på!